Everything in life

Should be fun!

Everything in life

Should be fun!

Lek!

  • Lek!
  • Lek!
  • Lek!
  • Lek!
Opdrachtgever
Belastingdienst
Gerealiseerd
May 2014
Bekijk video  
Categorie├źn
Educatief
Tags
Rijksoverheid Gamification Javascript E-learning

over Lek!

De game LEK maakt deel uit het interne iBewustzijnprogramma van de overheid. Dit programma bestaat uit een communicatie campagne, e-learning omgeving en de promotionele bewustwordingsgame LEK. Dit programma is dus alleen toegankelijk voor Rijksambtenaren vanuit een afgeschermde omgeving.

Het doel van deze campagne is rijksambtenaren bewust te maken van de mogelijkheden en risico’s die komen kijken bij het omgaan met (digitale) informatie: “Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn bij de Rijksoverheid: Ga bewust om met informatie, binnen, buiten, achter je scherm en in de cloud.” Hiervoor zijn 10 gouden regels opgesteld voor Rijksambtenaren.

Opdracht / Doel van de Game Informeer Rijksambtenaren op een prettige, aantrekkelijke, onorthodoxe wijze over het iBewustzijnprogramma middels een promotionele, bewustwording game. Verleid ze om zich middels e-learning verder te verdiepen en maak ze bewust!

Doelgroep Alle Rijksambtenaren (120.000 mensen) verspreid over alle ministeries. Gemiddelde leeftijd 45-50 jaar. De doelgroep zal het heel nieuw vinden om een game op de werkplek te mogen spelen.

Eisen De game moest speelbaar zijn op desktop/laptop computers en op mobiele devices zoals een tablet. Omdat de game alleen beschikbaar wordt gesteld via een afgeschermde overheidsomgeving moest er drastisch rekening worden gehouden met beperkende interne systemen. Het veiligheidsissue speelde hier ook mee. Van de nieuwste high-end consumenten apparaten is geen sprake. Wel van veilige en oerdegelijke systemen…

Aanpak Ambtenaren associëren games met plezier maken buiten de werkomgeving en hebben over het algemeen geen ervaring en affiniteit met (serious) games. Dit terwijl de ontwikkeling van serious games in andere corporate omgevingen (communicatie, HR en meer) heel snel een trend is geworden. Leren en spelen horen in de beleving van deze generatie niet bij elkaar. Dit betekende een keuze voor een rustige en eenvoudige gameplay. Er is gekozen voor een 'point & click adventure' opzet. Middels storytelling kruip je in de huid van een Rijksambtenaar en ervaar je (cyber-criminele) risico's.