Everything in life

Should be fun!

Everything in life

Should be fun!

Het laatste MAD nieuws!

Gezond zwanger worden met GGD’s Eicel Zoekt Zaadcel

Gezond zwanger worden met GGD’s Eicel Zoekt Zaadcel
6 February 2017

Als moeder in spé wil je natuurlijk het beste voor je baby én jezelf. En dat betekent dat je soms dingen moet doen , maar soms ook iets moet laten. Roken en alcohol drinken zijn bijvoorbeeld even taboe. En oh ja, natuurlijk ga ook jij naar de apotheek voor foliumzuur. Toch?........ Eh ok dan…. Maar wat kan je nog meer doen? Je leert het in GGD’s nieuwste game Eicel Zoekt Zaadcel.

Een gezonde levensstijl van de vrouw vergroot de kans op een voorspoedige zwangerschap en een gezonde baby. Klinkt logisch toch? In de praktijk blijkt echter dat vrouwen en mannen die zwanger willen worden nog niet altijd op de hoogte zijn van de do’s en don’ts. En dus ging MAD in samenwerking met GGD Twente op zoek naar een manier om vrouwen op innovatieve en luchtige wijze in contact te brengen met dit onderwerp en ontstonden de contouren van de serious game Eicel Zoekt Zaadcel.

Aansturen op eigen verantwoordelijkheid

In de serious game Eicel Zoekt Zaadcel ervaar je aan den lijve dat lifestyle aspecten als roken, alcohol drinken, voeding, het slikken van foliumzuur en de levensstijl van je partner van invloed zijn op je kansen om zwanger te worden. De game speelt zich af in de baarmoeder. Als speler bestuur je een zwerm zaadcellen en je doel is zo snel mogelijk de eicel te bereiken. Dit is echter nog niet zo eenvoudig, want onderweg kom je nare wezens tegen die je doel belemmeren. Deze nare wezens staan symbool voor roken, alcohol en ongezonde voeding en verorberen de spermacellen stuk voor stuk. Pijnlijk, want zo bereiken steeds minder zaadcellen de eicel en dalen je kansen om bevrucht te raken en zwanger te worden. Gelukkig zie je al snel dat je kansen toenemen als je jouw lifestyle aanpast en gezonde keuzes leert te maken.

Een nieuwe aanpak

Marieke Bunnik van GGD Twente: "Met Eicel Zoekt Zaadcel hebben we een middel dat de jongere doelgroep aanspreekt. Inmiddels gewend aan beeldende informatie gaan we er vanuit dat ze met een game beter bereikbaar zijn dan via een folder of een standaard website. Ook als je nog niet aan kinderen denkt, is het leuk om te spelen en blijft er vast iets van die boodschap hangen voor later!”                                                                     

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de trailer via http://bit.ly/2kMDUAf of speelt het spel direct!

IOS: http://apple.co/2kEXkKM 

Android: http://bit.ly/2jUg5VT

Tags voor dit artikel: